keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Mielikuvilla tuhoon tai nousukiitoon



Mielikuvissamme jylläävät stereotypiat määrittävät usein mikä on sallittua, mikä ei. Minkä näköinen on tietyn ihmisryhmän edustaja ja miltä fysioterapeutin vastaanoton julkisivun tulee näyttää.

Se miten pukeudumme on viestintää. Tahallista tai tahatonta. Myös kirjainten ja tekstien ulkoasu viestii paljon muutakin, kuin kyseessä olevien lauseiden ja sanojen antaman informaation.

Jos hammaslääkärin ikkunaan on teipattu firman nimi verenpunaisella, 70-luvun hippi- ja rockmaailmasta innoitusta hakeneella fontilla, asiakas todennäköisesti kauhistuu ja etsii kliinisemmältä näyttävän poraajan. Tai jos hautaustoimiston ulkoasu fontteineen ja värimaailmoineen muistuttaa pesulaa, on luultavaa, että läheisiään surevat omaiset laahustavat jonkin toisen toimiston ovelle.

Mielikuvilla ja stereotypioilla, sillä minkälaisia tunteita jokin asia meissä herättää, ja miten mielissämme ajattelemme jonkin asian olevan, on suuri merkitys visuaalisessa viestinnässä. Kuten Christoffer Leka totesi Muotoiluinstituutin visuaalisen viestinnän seminaarissa, vääränlaisia mielikuvia luomalla voi jopa tuhota yrityksensä. Ei ole siis ollenkaan samantekevää kuinka paljon yritys panostaa graafiseen suunnitteluun. Sillä ei voi pelastaa huonoa tuotetta, mutta hyvän tuotteen kanssa se luo parhaat mahdolliset edellytykset menestykseen.

Onneksi on ammattilaisia, joilla on tietämystä ja silmää visuaalisen viestinnän suunnitteluun.


Muutaman heistä löytää täältä: http://www.designkumina.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti