Mielikuvissamme jylläävät stereotypiat määrittävät usein
mikä on sallittua, mikä ei. Minkä näköinen on tietyn ihmisryhmän edustaja ja
miltä fysioterapeutin vastaanoton julkisivun tulee näyttää.
Se miten pukeudumme on viestintää. Tahallista tai tahatonta.
Myös kirjainten ja tekstien ulkoasu viestii paljon muutakin, kuin kyseessä
olevien lauseiden ja sanojen antaman informaation.
Jos hammaslääkärin ikkunaan on teipattu firman nimi
verenpunaisella, 70-luvun hippi- ja rockmaailmasta innoitusta hakeneella fontilla,
asiakas todennäköisesti kauhistuu ja etsii kliinisemmältä näyttävän poraajan. Tai
jos hautaustoimiston ulkoasu fontteineen ja värimaailmoineen muistuttaa pesulaa,
on luultavaa, että läheisiään surevat omaiset laahustavat jonkin toisen toimiston
ovelle.
Mielikuvilla ja stereotypioilla, sillä minkälaisia tunteita
jokin asia meissä herättää, ja miten mielissämme ajattelemme jonkin asian
olevan, on suuri merkitys visuaalisessa viestinnässä. Kuten Christoffer Leka totesi
Muotoiluinstituutin visuaalisen viestinnän seminaarissa, vääränlaisia
mielikuvia luomalla voi jopa tuhota yrityksensä. Ei ole siis ollenkaan
samantekevää kuinka paljon yritys panostaa graafiseen suunnitteluun. Sillä ei
voi pelastaa huonoa tuotetta, mutta hyvän tuotteen kanssa se luo parhaat
mahdolliset edellytykset menestykseen.
Onneksi on ammattilaisia, joilla on tietämystä ja silmää
visuaalisen viestinnän suunnitteluun.
Muutaman heistä löytää täältä: http://www.designkumina.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti